Rolul obiectelor rotunde, precum roata sau chiar rulmenții cu bile, a fost mereu acela de a ne ușura munca. Există multe tipuri de rulmenți , într-o mare varietate de dimensiuni, dar probabil sunteți și voi curioși cum se fabrică aceștia. Ei bine, vom afla în cele ce urmează.
Rulmenții cu bile sunt făcuți de obicei din oțel, datorită toleranței la stres a acestui material. Oțelul utilizat este întărit cu ajutorul tratamentului termic, pentru a corespunde standardelor cerute în industrie. În ceea ce privește colivia, mai nou se utilizează colivii din plastic, din cauza costului mai redus, însă multe colivii sunt fabricate în mod tradițional din oțel subțire.
Procesul de fabricație a rulmenților poate fi divizat în patru componente: calea de rulare exterioară, calea de rulare interioară, bilele de rulare și formarea coliviei.
Căile de rulare
Atât căile de rulare interioare cât și cele exterioare sunt realizate folosind un proces asemănător. Aparatele taie cilindrul care găzduiește calea de rulare ceva mai mare decât forma căii de rulare, pentru a permite micșorarea acestuia în timpul tratamentului cu căldură (la peste 840°C). După ce stă câteva ore în cuptor, mecanismul este scufundat într-o baie de ulei pentru a se răci și a se întări. După finalizarea procesului de tratare termică, căile se finisează cu ajutorul roților de șlefuit, pentru a obține suprafața netedă de la final.
Bilele
Fabricarea bilelor începe cu un fir de sârmă metalică. Pornind dintr-o bobină, firul este alimentat într-o mașină în care este tratat la rece și tăiat în formă de bilă. În timpul acestui proces, se formează un inel de-a lungul liniei centrale exterioare a bilei, care trebuie îndepărtat. Bilele sunt apoi transferate în caneluri și se așează între două discuri de rulare din fontă, un disc fix și unul rotativ. Fricțiunea creată îndepărtează inelul din jurul bilei. Ele sunt lăsate ușor supradimensionate pentru fi pregătite de tratamentul termic, prin care bilele sunt întărite. Bilele sunt supuse din nou unei operațiuni de fricțiune între două discuri, dar de această dată bilele sunt șlefuite, pierzând o cantitate infimă din grosimea lor, înainte de a ajunge la dimensiunea finală. Bilele sunt mutate în mașina de lepuit, unde roțile din fontă folosesc un compus abraziv pentru a le netezi.
Coliviile
Coliviile sunt realizate prin decuparea unor table subțiri de metal, cu ajutorul unor forme, asemănătoare cu formele de biscuiți, după care, colivia este îndoită la forma finală dorită, folosind o matriță. Coliviile din plastic sunt realizate diferit, folosind un proces numit turnare prin injecție. Acest proces începe cu matrița care este apoi injectată cu plasticul topit și care se lasă la întărit.
După fabricarea pieselor, rulmentul cu bile este pregătit pentru asamblare. Pentru început, calea de rulare interioară este plasată cu fața la calea exterioară, creând astfel spațiul pentru introducerea bilelelor. După introducerea bilelor, căile de rulare sunt centrate, iar bilele sunt distribuite uniform. În cele din urmă, se instalează colivia, pentru a ține bilele separate.
După asamblare, ultima etapă și cea mai importantă este controlul calității.
Rulmenții cu bilă au fost și vor fi în continuare o componentă folosită des în multe ramuri ale industriei. Leco vă oferă o gamă variată de rulmenți, cei mai populari fiind rulmenții SKF și rulmenții Koyo, atât cu colivii din oțel cât și din poliamidă, pe care-i puteți achiziționa simplu sau cu tot cu lagăre de rulmenți, prelubrifiați și etanșați.