Cum ne dama seama daca roata de lant este uzata?
Un lant industrial este considerat un produs consumabil, ceea ce inseamna ca in cele din urma se va uza si va trebui inlocuit. Asta nu inseamna ca sistemul in care este montat sa strica sau ca necesita inlocuirea completa a echipamentului. La fel ca orice alt consumabil, lantul se strica natural si este normal sa fie schimbat la un anumit interval de timp. Cu intretinerea corespunzatoare, in conformitate cu recomandarile producatorului, lantul va rezista atat cand indica fisa tehnica a acestuia, insa in lipsa unei intretineri corecte sau atunci cand altceva functioneaza defectuos pe masina, lantul va trebui schimbat.
Uneori este foarte posibil ca problema sa nu fie lantul, ci sistemul de roti dintate pe care acesta sa misca. Iata care sunt cele mai comune semne care iti indica faptul ca roata dintata pe care se misca lantul este cea problematica.
-
Lantul incepe sa se blocheze
Un semn ca sunt probleme cu roata pe care se afla lantul este blocarea acestuia. De obicei, atunci cand dintii rotii nu mai sunt suficient de drepti sau au inceput sa se toceasca, roata va sari de pe lant si lantul se va bloca sau este foarte posibil ca lantul sa prinda doi dinti simultan, caz in care se va bloca din nou. Este important sa verifici integritatea rotii dintate pe care lantul se invarte in momentul in care apar blocajele. Este posibil ca lantul sa se blocheze si atunci cand nu exista nicio defectiune pentru ca pur si simplu functionarea sistemului nu este similara unui ceas elvetian si angrenajul nu are cum sa functioneze perfect tot timpul. Dupa ce pui lantul la loc, daca evenimentul nu se repeta sau se repeta extrem de rar, e posibil sa nu fie defectiuni in sistem.
-
Lantul sare
Cand lantul incepe sa sara este o mare problema pentru ca asta inseamna ca dintii rotii nu mai au puterea sa il tina. Roata, la fel ca si lantul, este un consumabil si e normal sa se strice. Din cauza miscarii de frecare dintre roata si lant, este foarte posibil ca aceasta sa se toceasca in timp si dintii sai sa nu mai poata tine lantul fix, in acest caz, mai ales la vitez de rotatie mari, dar si la viteze de rotatie mici sau atunci cand apar schimbari bruste de viteza, e foarte posibil ca lantul sa sara. In aceasta situatie, va trebui sa il pui la loc si sa inspectezi roata dintata sau sistemul de roti dintate pe care lantul se misca. Daca nu sunt semne de deteriorare, poti incerca sa folosesti sistemul din nou, iar daca evenimentul este extrem de rar, atunci este posibil sa nu fie de fapt nicio problema. Un alt aspect important de considerat atunci cand sare lantul este faptul ca e posibil ca chiar el sa fie problema. Atunci cand spatiile dintr sale sunt foarte distantate, e posibil ca dintii rotii sa scape puri si simplu printre zale si in acest caz, desprinderea lantului de roata este inevitabila.
-
Roata are dintii strambi
In cazul in care roata are dintii strambi, va fi nevoie sa o inlocuiesti. In acest caz ea poate sa agat elantul si sa il blocheze sau poate sa nu se mai imbine corect cu el, facandu-l sa sara. In aceasta situatie este ideal sa nu incerci sa repari roata. Chiar daca tendinda este sa indrepti dintii prin apasare sau chiar prin lovire, o astfel de roata nu iti va mai garanta functionarea optima. In plus, rotile au un pret rational, ceea ce inseamna ca nu vei avea probleme din acest punct de vedere, atunci cand le inlocuiesti.