Beneficii ale vehiculelor electrice

Toate semnele indica un punct de varf pentru vehiculele electrice (EV) in urmatorii ani, cu adoptare pe scara larga in multe tari. 11% dintre masinile noi vandute la nivel global sunt acum complet electrice. Iar noile politici, cum ar fi creditele fiscale pentru masinile electrice din Legea SUA privind reducerea inflatiei (IRA) si reglementarile care interzic vanzarile de masini alimentate cu combustibili fosili dupa 2035 in Europa si California, accelereaza vanzarile de vehicule electrice. Anticipand o crestere rapida, producatorii de automobile planuiesc sa cheltuiasca 1,2 trilioane de dolari pana in 2030 pentru proiectarea si construirea de vehicule electrice. Este probabil sa fie o veste buna pentru clima, deoarece sectorul transporturilor (mai ales masini si camioane) emite mai mult CO2 decat orice alt sector din Statele Unite.

Aer mai curat si o viata mai sanatoasa

Prin eliminarea poluarii cu particule si a gazelor precum NO2 care se scurg de la tevile de esapament ale masinilor si din evacuarea camioanelor, adoptarea pe scara larga a vehiculelor electrice va atenua poluantii atmosferici care contribuie la boli cardiovasculare si respiratorii, cancer si alte afectiuni. Pe echarged.ro poti gasi inclusiv statii pentru alimentare acasa.

In acelasi timp, aceasta revolutie EV anunta un alt beneficiu care este adesea trecut cu vederea: aer mai curat si oameni mai sanatosi. Prin eliminarea particulelor si gazelor precum NO2 care se scurg din tevile de esapament ale masinilor si din evacuarea camioanelor, vehiculele electrice reduc nivelurile ambientale ale poluantilor atmosferici care au fost legate de sute de mii de decese timpurii anual in intreaga lume din cauza bolilor cardiovasculare si respiratorii, cancer si alte boli.  „Daca facem o tranzitie pe scara larga la vehiculele electrice, ne putem astepta la reducerea mortalitatii premature si la imbunatatirea rezultatelor astmului”, spune Susan Anenberg, director al Institutului pentru Clima si Sanatate de la Universitatea George Washington din Washington, DC. Culturile si vegetatia vor beneficia de aceasta schimbare, de asemenea.

Cu toate acestea, detaliile, inclusiv tipurile de vehicule electrice si unde sunt conduse, conteaza. Camioanele sunt poluatori mai mari decat masinile normale si in unele locuri, mai multe vehicule electrice ar putea provoca o crestere a ozonului la nivelul solului, ingredientul principal al smogului. Exista chiar si o intrebare daca VE-urile vor creste poluarea cu particule, daca greutatea suplimentara din cauza bateriilor accelereaza uzura anvelopelor. Beneficiile sunt clare, dar avertismentele vor necesita atentia oamenilor de stiinta, inginerilor si factorilor de decizie. „Ne indreptam cu capul inainte intr-o lume a transportului electrificat, dar unele dintre implicatiile acestei miscari raman nerezolvate”, spune Daniel Horton, liderul Grupului de cercetare privind schimbarile climatice de la Universitatea Northwestern din Evanston, IL.

Beneficii clare pentru sanatate

Rezultatele depind, de asemenea, de ipoteze privind rata si amploarea adoptarii vehiculelor electrice, noteaza Erin Mayfield, profesor asistent de inginerie la Dartmouth College din New Hampshire, „dar modelele ajuta la restrangerea gamei de beneficii potentiale si arata in mod constant ca beneficiile adoptarii pe scara larga sunt mari.” Raportul Princeton Net-Zero America, la care a lucrat Mayfield, estimeaza ca trecerea in totalitate la vehiculele electrice alimentate cu energie regenerabila sau cu alte emisii de energie electrica cu zero carbon, ar evita pana la 170.000 de decese premature si 1,5 trilioane de dolari daune (in mare parte din decesele evitate) pana in 2050.

Chiar si cu o retea de electricitate ca cea de astazi, in care 61% din energie este generata prin arderea combustibililor fosili, schimbarea a doar un sfert din toate vehiculele cu electrice ar evita daune de aproape 17 miliarde de dolari, arata modelul Horton. O retea cu mai multe aporturi de energie regenerabila va spori si mai mult beneficiile pentru sanatate.